رفتن به محتوای اصلی
x

نواحی نوآوری


نوآوری: "عمل یا فرایند معرفی ایده ها، دستگاه ها یا روش های جدید"
مناطق نوآوری در شهرهایی هستند که فعالان دولتی و خصوصی برای جذب کارآفرینان، شرکت های نوپا و مراکز رشد با هدف احیای مناطقی از شهر فعالیت میکنند. اولین بار ناحیه نوآوری در بارسلونای اسپانیا، در سال 2000 راه اندازی شد و تا سال 2019 ، بیش از 80 مورد در سراسر جهان ایجاد شد.
در اواخر دهه 1990 ، شرکت های نوپا و خلاق و شرکت های اینترنتی در محله های از شهرهایی مانند:

Silicon Alley (New York)

Mission District (San Francisco)

Shoreditch (London)

Silicon Sentier (Paris)

اختصاص مناطق ویژه نواوری به منظور خوشه بندی کارآفرینان، شرکت های نوپا و شتاب دهنده ها است، این فضاها از طریق حمل و نقل عمومی، Wi-Fi عمومی، پشتیبانی از توسعه کاربری مختلط و همکاری و پرورش و اشتراک دانش قابل دسترسی هستند. نواحی نوآوری یک جغرافیای جدید از توسعه اقتصادی را نشان می دهند، که نشان دهنده تغییر اساسی در پارکهای فناوری حومهای که قبلاً جدا شده بودند به سمت مناطق پرمصرف و پرکار در مراکز شهرها هستند.
برخی از مناطق نوآوری به شهرها کمک کرده اند تا مشاغل خود را اضافه کنند و تمرکز اقتصادی را از تولید سنتی مبتنی بر صنعت به خدمات مبتنی بر فناوری تغییر دهند. موجی از تحقیقات دانشگاهی در حال بررسی این تأثیرات است.

بر خلاف پارکهای فناوری که جدا از مناطق مسکونی که دهها سال درحومه شهرهای جهان احداث شدهاند، نواحی نوآوری شامل طیف وسیعی از ویژگیها و داراییهای متمایز هستند. به طور خلاصه، آنها شامل سه دسته دارایی میباشند:
داراییهای اقتصادی: بنگاهها، مؤسسات و سازمانهایی که محیطی غنی از نوآوری را هدایت، پرورش یا پشتیبانی میکنند.
داراییهای فیزیکی: فضاهای عمومی و خصوصی )ساختمانها ، پارکها، خیابانها و سایر زیرساختها( برای تحریک سطوح جدید و بالاتر ارتباطات، همکاری و نوآوری طراحی و سازماندهی شده است.
داراییهای شبکهای: روابط بین نقش آفرینان )افراد ، بنگاهها و موسسات( که توانایی تولید و یا سرعت بخشیدن به پیشرفت ایده ها را دارند.
تمام مناطق نوآوری شامل این سه دارایی هستند

ناحیه نوآوری سلامت

در حالی که یک ناحیه معمولاً بین 300 هکتار تا 1000 هکتار وسعت دارد ، ایجاد یک توده مهم در نقطه های خاص یا یک راهرو کلیدی، که بعدا با گذشت زمان و مکان گسترش مییابد، یک استراتژی هوشمندانه و موفق است.

- در بین داراییهای فیزیکی، ما می توانیم یک شبکه خیابانی قابل پیادهروی، اماکن عمومی که برای تقویت تعامل و مغازهها و کافههای فعال و راحت در طبقه همکف طراحی شده اند، مشاهده کنیم.
- در بین داراییهای اقتصادی، ترکیبی از فضاهای نهادی، شرکت و استارتاپ را در مجاورت مراکز اصلی تحقیقاتی و همچنین دفاتر انتقال فناوری و پشتیبانی از تجاری سازی را شناسایی میکنیم.
- در بین داراییهای شبکه، برنامه نویسی چگونگی رشد در شرکت های جدید ، تسریع در یادگیری و تقویت شبکه ها اساسی است.
دارایی های شبکه روابط بین نقش آفرینان، افراد ، بنگاهها و موسساتی که توانایی این کار را دارند، پیشرفت، تولید، توسعه و یا سرعت بخشیدن به پیشرفت ایده ها.
درک رقابتی منطقه شامل:
موقعیت و نحوه استفاده از خوشه ها، نقاط قوت شهر و منطقه؛ دقیق فکر کردن در مورد چگونگی تأمین مالی خلاقانه پروژه ها و برنامه نویسی برای ساختن قوی اکوسیستم با گذشت زمان؛ و توانایی طراحی نظم سنگین اقتصادی ،دارایی های فیزیکی و شبکه ای برای بالا بردن هم افزایی می باشد.
نواحی نوآوری به عنوان مناطق جغرافیایی کوچک در شهرهایی تعریف شدهاند که دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، مؤسسات پزشکی، شرکتهای نوپا ، شتاب دهندهها و ... با هم ارتباط برقرار میکنند. این نواحی از نظرتراکم فشرده، دارای سیستم عبور و مرور آسان، خانههای کوچک و فروشگاههای خرده فروشی هستند.

ناحیه نوآوری 2

​منطقه ای از ناحیه نوآوری و تمرکز دارایی های اقتصادی ، فیزیکی و شبکه ای.